HOMESTAGING - co to vůbec je a proč je důležitý
Každý, kdo někdy prodával či kupoval nemovitost, se s homestagingem neboli stylingem nemovitosti před prodejem v nějaké jeho podobě setkal. Homestaging lze považovat za základní složku procesu prodeje, a proto je potřeba mu věnovat náležitou pozornost.
Jedním z mýtů panujících ohledně homestagingu je představa, že styling je potřeba pouze u luxusních či drahých nemovitostí. Tak tomu mohlo být dříve, nyní je ale situace zcela opačná i sebemenší byt si zaslouží pozornost stylistů, jelikož se tím zvýší šance na rychlejší a výhodnější prodej či pronájem!
Mezi některými klienty zase panuje názor, že je lepší nemovitost ukazovat tak, jak vypadá při každodenním používání. I to je ale omyl. Pokud se totiž denně pohybujeme v určitém prostoru a jsme na něj i na předměty v něm zvyklí, už se na něj nedokážeme podívat očima někoho jiného. Potenciální kupec naopak potřebuje nemovitost vidět vlastníma očima a představit si, že v ní bude žít právě on. Předměty vaší denní potřeby mu u toho mohou jednoduše překážet. Je těžké představit si sám sebe v domově, který stále patří někomu jinému.
Tajemstvím homestagingu je v podstatě nalezení rovnováhy mezi tím, aby prostor vypadal příjemně a zabydleně, ale současně poskytoval potenciálnímu kupujícímu dostatek prostoru pro jeho představivost a osobní vkus.
Jak takový homestaging probíhá?
Styl. V první fázi je třeba zamyslet se nad tím, jakou cílovou skupinu zájemců chceme oslovit. Je rozdíl, když se prodává nemovitost na vesnici nebo moderní novostavba nebo byt v historickém centru města. Styl doplňků je potřeba vždy přizpůsobit charakteru nemovitosti a jejímu potencionálnímu kupci tak, aby si svůj nový domov uměl představit právě ve vaší nemovitosti.
Opravy drobných závad. Každá dlouhodobě užívaná nemovitost může mít drobné povrchové nedostatky či závady. Může se jednat třeba o opadanou omítku, odchlípnutou podlahu nebo už nějaký ten pátek nebylo vymalováno. Důležité je si hned v úvodu říci, zda je potřeba některé z těchto nedostatků pořešit, aby se tyto drobnosti takzvaně vychytaly a nekazily výsledný dojem.
Minimalizace osobních věcí. Dalším krokem homestagingu je minimalizování věcí, které v interiéru zůstanou, zejména pak odklizení osobních věcí, a to nejen kvůli ochraně soukromí vlastníka, ale i proto, aby nerušily zájemce v jeho představách o tom, jak si prostor uspořádá k obrazu svému. Dále schováme některé vybavení a dekorace tak, aby prostor působil co nejvzdušněji a pozornost směřovaná k vybavení a doplňkům neodváděla zájemce od samotného interiéru.
Úklid. Interiér by měl na zájemce působit čistě. Možná jste svůj byt nebo dům již dávno opustili, prach se tu usadil a proto je důležité zajistit i pečlivý úklid. Na potencionální kupce bude jistojistě působit atraktivněji čistý a voňavý byt než prostor se zašlapanou podlahou, nemytými okny či špinavou vanou.
Uspořádání interiéru. Interiér by měl na zájemce působit prostorně a variabilně, neměl by být zahlcen nábytkem. Další fází homestagingu je tedy úprava uspořádání prostoru a dočasné odstranění některých přebytečných kusů nábytku. I drobné přesuny nábytku mohou významně zpřehlednit prostor a zvýraznit jeho přednosti.
Drobné detaily. Květina na parapetu, pěkná lampa, vkusný polštářek to všechno jsou drobnosti, které interiéru mohou dodat šmrnc a kouzlo. Vhodnými bytovými doplňky, osvětlením a jemnými barvami lze navodit příjemnou atmosféru, díky které si zájemce dokáže představit nemovitost ve svém stylu s vědomím, že se mu v něm bude příjemně bydlet.